Ogłoszony dziś program Festiwalu w Cannes nie zaskakuje, jeśli chodzi o azjatyckie nazwiska. O Złotą Palmę jubileuszowej, 70. edycji ubiegać się będą Naomi Kawase (“Radiance”), Hong Sang-soo ("The Day After") oraz Bong Joon-ho ("Okja").
Najnowszy film Kawase to historia relacji między operatorem filmowym (Masatoshi Nagase), cierpiącym na problemy ze wzrokiem a młodą kobietą (Ayame Misaki), odcinającą się od rzeczywistości.
"Okja" to produkowany przez Netflix, długo oczekiwany projekt z udziałem między innymi Ahn Seo-hyun, Tildy Swinton, Jake'a Gyllenhaala i Lily Collins; fabuła opowiada o dziewczynie próbującej uchronić swojego przyjaciela - tytułowego potwora - przed siłami groźnej międzynarodowej korporacji.
Hong Sang-soo pokaże w Cannes oprócz konkursowego "The Day After" także film "Claire's Camera", umieszczony w sekcji pokazów specjalnych. W obydwu filmach wystąpiła Kim Min-hee (znana ze "Służącej" oraz prezentowanego niedawno w Berlinie "On the Beach at Night Alone"), w drugim z tytułów pojawi się także Isabelle Huppert.
W ramach sekcji Un Certain Regard pojawi się “Before We Vanish” Kiyoshiego Kurosawy. To rodzinny thriller, ukazujący małżeństwo, które nie funkcjonuje zbyt dobrze - do momentu, gdy mąż, po kilkudniowym zniknięciu, powraca odmieniony: pełen czułości i łagodności. Ich historii towarzyszy wątek detektywa, pracującego nad rozwikłaniem zagadki zamordowanej rodziny. Film powstał na podstawie sztuki “Sanpo Suru Shinryakusha” autorstwa Tomohiro Maekawy.
Poza konkursem pokazana zostanie długo oczekiwana ekranizacja mangi Hiroakiego Samury "Blade of Immortal" w reżyserii Takashiego Miike. Opowieść o młodym samuraju Manjim (Takuya Kimura), szukającym zemsty za śmierć siostry oraz jego towarzyszki, Rin Asano, (Hana Sugisaki), mszczącej się za zamordowanych rodziców, zapowiada się bardzo efektownie.
Wśród filmów gatunkowych, prezentowanych w ramach pokazów Midnight Screenings, znalazły się aż dwa koreańskie tytuły. “The Merciless” (reż. Byun Sung-hyun) to stylowy kryminalny film akcji, opowiadający o gangsterze wyznaczającym reguły gry w więzieniu, gdzie odbywa wyrok. Z kolei “The Villainess” (Jung Byung-gil) opowiada o zabójczyni Sook-hee (Kim Ok-vin), która przybywa z Chin do Korei, starając się ukryć swoją prawdziwą tożsamość i rozpocząć nowe życie.
Aktualizacja 25.04.: W programie towarzyszącego festiwalowi przeglądu The Director's Fortnight, organizowanego przez Francuskie Stowarzyszenie Reżyserów, znalazł się film "Marlina the Murderer in Four Acts" młodej indonezyjskiej reżyserki Mouly Suryi. Indonezyjsko-malezyjsko-tajsko-francuska koprodukcja to thriller nawiązjący do poetyki westernu, rozgrywający się w opustoszałych górach na jednej z indonezyjskich wysp. Opowiada historię ciężko doświadczonej przez życie wdowy, która po rozprawieniu się ze swymi oprawcami zaczyna szukać sprawiedliwości.
