Wielbiciele kina Azji mogą liczyć na mocną dawkę dalekowschodnich produkcji podczas tegorocznej edycji festiwalu Nowe Horyzonty. W pierwszej połowie sierpnia we Wrocławiu będzie można obejrzeć blisko dwadzieścia azjatyckich filmów w dziewięciu festiwalowych sekcjach. Szczególne miejsce wśród azjatyckich twórców przypadło Masao Adachiemu – który stał się jedną z inspiracji do wykreowania sekcji Kino Protestu, oraz Hong Sang-soo – którego najnowsze filmy będą prezentowane w sekcji dedykowanej reżyserowi.
Wypowiedź Masao Adachiego sprzed ponad dekady, w której twórca stwierdza, że "film i rewolucja, film i sztuka, polityka i sztuka są nierozłączne", to jedna z inspiracji dla sekcji Kino Protestu, która przygląda się związkom kina i polityki.
Ten radykalny japoński autor w roku 1974 porzucił film i wstąpił do Japońskiej Armii Czerwonej, uchodzącej wówczas za jedną z najgroźniejszych organizacji terrorystycznych. Wyjechał wówczas na Bliski Wschód, by walczyć po stronie Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny. Po ponad trzydziestoletniej przerwie reżyser wrócił do kina, realizując rozliczeniowy film "Więzień/Terrorysta", w którym analizuje swoją przeszłość i radykalne wybory. Postać twórcy dodatkowo sportretuje dokument "Być może piękno umocniło naszą determinację – Masao Adachi", zrealizowany w 2011 roku przez Philippe’a Grandrieux.
Masao Adachi
Cykl Hong Sang-soo x4 obejmie cztery filmy ostatnio zrealizowane przez koreańskiego mistrza wydobywania absurdu z pozornie błahych i codziennych sytuacji: "Twoja i nie tylko twoja" z 2016 roku oraz trzy tegoroczne produkcje: "Samotnie na plaży pod wieczór", "Dzień po" oraz "Aparat Claire", z których dwie ostatnie to tytuły prezentowane wcześniej w Cannes. Za rolę w "Samotnie na plaży pod wieczór" aktorka Kim Min-hee została wyróżniona podczas Berlinale Srebrnym Niedźwiedziem.
W programie Nowych Horyzontów znalazły się również dwa tytuły dystrybuowane przez Pięć Smaków: filipiński dramat "Dziecko apokalipsy" Mario Cornejo oraz indonezyjski slow-western "Marlina: zbrodnia w czterech aktach" autorstwa Mouly Suryi. "Dziecko apokalipsy" – zwycięzca 10. Pięciu Smaków – włączony został w sekcję Sezon, dedykowaną tytułom już prezentowanym w Polsce. Po letnich pokazach festiwalowych, film Mario Cornejo trafi do dystrybucji 6 października.
Z kolei "Marlina" będzie mieć na Nowych Horyzontach swoją polską premierę, w sekcji Trzecie oko, poświęconej w tym roku "gniewnym kobietom kina". To filmy, których bohaterki aktywnie sprzeciwiają się społecznej opresji związanej z płcią i szukają wolności od narzucanych im norm kulturowych. Western Mouly Suryi wpisuje się w sekcję nie tylko portretem niezależnej bohaterki, ale samym feministycznym podejściem do tradycyjnie męskiego gatunku filmowego.
Marlina: zbrodnia w czterech aktach
- Aparat Claire, reż. Hong Sang-soo
(Claire's Camera, Francja, Korea Pd 2017, 69’) - Dzień po, reż. Hong Sang-soo
(The Day After, Korea Pd 2017, 92’) - Samotnie na plaży pod wieczór, reż. Hong Sang-soo
(On the Beach at Night Alone, Korea Pd, Niemcy 2017, 101’) - Twoja i nie tylko twoja, reż. Hong Sang-soo
(Yourself and Yours, Korea Pd 2016, 86’)
- Kolejny rok, reż. Shengze Zhu
(Another Year, Chiny 2016, 181’)
- Więzień/Terrorysta, reż. Masao Adachi
(Prisoner/Terrorist, Japonia 2007, 113’) - Być może piękno umocniło naszą determinację – Masao Adachi, reż. Philippe Grandrieux
(It Maybe That Beauty Has Strengthened Our Resolve – Masao Adachi, Francja 2011, 73’)
- Imperium zmysłów, reż. Nagisa Oshima
(In the Realm of the Senses, Japonia, Francja 1976, 103’)
- Kobieta, która odeszła, reż. Lav Diaz
(The Woman Who Left, Filipiny 2016, 229’) - Cichy sen, reż. Zhang Lu
(A Quiet Dream, Korea Pd 2016, 101’) - Zanim znikniemy, reż. Kiyoshi Kurosawa
(Before We Vanish, Japonia 2017, 129’)
- Asura: Miasto szaleństwa, reż. Kim Sung-su
(Asura: City of Madness, Korea Pd 2016, 136’)
- Gdy zapadnie zmrok, reż. Anocha Suwichakornpong
(By the Time It Gets Dark, Tajlandia, Francja, Katar, Holandia 2016, 105’) - Sexy Durga, reż. Sanal Kumar Sasidharan
(Indie 2017, 85’)
- Dziecko Apokalipsy, reż. Mario Cornejo
(Apocalypse Child, Filipiny 2015, 95’) - Cmentarz wspaniałości, reż. Apichatpong Weerasethakul
(Cemetery of Splendour, Tajlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Malezja, Korea Pd, Meksyk, USA, Norwegia 2015, 122’) - Służąca, reż. Park Chan-wook
(The Handmaiden, Korea Pd 2016, 144’)
Trzecie oko: Good Girls Gone Bad
Marlina: zbrodnia w czterech aktach, reż. Mouly Surya
(Marlina, the Murderer in Four Acts, Indonezja, Francja, Malezja, Tajlandia 2017, 93’)
Dodatkowo, w sekcji Odkrycia znalazł się także narodzony w Locarno film "Idealna przyszłość" (The Future Perfect), w którym reżyserka Nele Wohlatz portretuje społeczności azjatyckich imigrantów w Argentynie.
17. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty
3-13 sierpnia 2017, Wrocław
Lista filmów
Kalendarz projekcji