Jednym z filmów o największej liczbie nominacji do Asian Film Awards jest "Marlina: zbrodnia w czterech aktach" w reżyserii Mouly Suryi. Indonezyjska produkcja ma szanse na statuetki za najlepsze zdjęcia, dźwięk, scenografię oraz główną rolę kobiecą. Tyle samo nominacji otrzymał też "Nadejdzie nasz czas" Ann Hui - za najlepszą reżyserię, drugoplanową rolę męską, montaż i oryginalną ścieżkę dźwiękową.
Spośród azjatyckich filmów znanych już polskim widzom docenione zostały też "Dzień po" w reżyserii Hong Sang-soo (nominacje za reżyserię i główną rolę kobiecą), "Bahubali: Finał" (za kostiumy i efekty specjalne) oraz "Miecz Nieśmiertelnego" Takashiego Miike (za kostiumy, najlepszy film akcji i drugoplanową rolę kobiecą).
12. edycję nagród zdecydowanie zdominowały produkcje chińskie spod ręki filmowych weteranów: "Legend of the Demon Cat" Chena Kaige z sześcioma nominacjami oraz "Youth" Fenga Xiaoganga i chińsko-tajwański dramat Sylvii Chang "Love Education" - każde z pięcioma miejscami na liście. Po pięć nominacji zdobyły także debiut reżyserski Vivian Qu (producentki m.in. "Czarnego węgla, kruchego lodu"), kameralny dramat opowiadający o problemie przemocy seksualnej "Angels Wear White" oraz japoński thriller "The Third Murder" Hirokazu Koreedy.
Specjalną nagrodę Excellence in Asian Cinema otrzyma w tym roku aktorka doceniana zarówno za role w psychologicznych dramatach jak i kinie akcji - Kara Wai, która zagrała niedawno w "Pani K" Ho Yuhanga czy tajwańskim "The Bold, the Corrupt, and the Beautiful" Yanga Ya-che.
Akademia Azjatyckich Nagród Filmowych (Asian Film Awards Academy) to organizacja aktywnie wspierająca rozwój regionalnych rynków filmowych w Azji. Przyznawane przez nią nagrody mają stanowić alternatywę dla najważniejszych światowych nagród filmowych i przyczyniać się do popularyzacji wysokiej jakości kina komercyjnego z krajów Azji. Strategicznym programem AFA Academy są pokazy włączone w cykl Asian Cinerama, który w tym roku po raz pierwszy był częścią Festiwalu Filmowego Pięć Smaków.
Pełna lista nominacji:
Najlepszy film
Angels Wear White (reż. Vivian Qu, Chiny/Francja)
Newton (reż. Amit Masurkar, Indie)
Dzień po (reż. Hong Sang-soo, Korea Południowa)
The Third Murder (reż. Hirokazu Koreeda, Japonia)
Youth (reż. Feng Xiaogang, Chiny)
Najlepsza reżyseria
Chen Kaige (Legend of the Demon Cat, Chiny)
Sylvia Chang (Love Education, Chiny/Tajwan)
Ann Hui (Nadejdzie nasz czas, Chiny/Hongkong)
Hong Sang-soo (Dzień po, Korea Południowa)
Yuya Ishii (The Tokyo Night Sky Is Always the Densest Shade of Blue, Japonia)
Feng Xiaogang (Youth, Chiny)
Najlepszy debiut reżyserski
Vivian Qu (Angels Wear White, Chiny/Francja)
Anucha Boonyawatana (Malila: The Farewell Flower, Tajlandia)
Huang Hsin-yao (The Great Buddha+, Tajwan)
Dong Yue (The Looming Storm, Chiny)
Derek Hui (This Is Not What I Expected, Chiny)
Yoshiyuki Kishi (Wilderness, Japonia)
Najlepsza główna rola męska
Kim Yun-seok (1987: When the Day Comes, reż. Jang Joon-hwan, Korea Południowa)
Sukollawat Kanarot (Malila: The Farewell Flower, reż. Anucha Boonyawatana. Tajlandia)
Rajkummar Rao (Newton, reż. Amit Masurkar, Indie)
Louis Koo (Paradox, reż. Wilson Yip, Hongkong)
Duan Yihong (The Looming Storm, reż. Dong Yue, Chiny)
Najlepsza główna rola kobieca
Yu Aoi (Birds Without Names, reż. Kazuya Shiraishi, Japonia)
Sylvia Chang (Love Education, reż. Sylvia Chang, Tajwan)
Marsha Timothy (Marlina: zbrodnia w czterech aktach, reż. Mouly Surya, Indonezja/Tajlandia/Malezja/Francja)
Kim Min-hee (The Day After, reż. Hong Sang-soo, Korea Południowa)
Zhou Dongyu (This Is Not What I Expected, reż. Derek Hui, Chiny)
Najlepsza męska rola drugoplanowa
Yoo Hae-jin (A Taxi Driver, reż. Jang Hun Korea Południowa)
Geng Le (Angels Wear White, reż. Vivian Qu, Chiny)
Tian Zhuangzhuang (Love Education, reż. Sylvia Chang, Tajwan)
Eddie Peng (Nadejdzie nasz czas, reż. Ann Hui, Chiny/Hongkong)
Yang Ik-joon (Wilderness, reż. Yoshiyuki Kishi, Japonia)
Najlepsza kobieca rola drugoplanowa
Choi Hee-seo (Anarchist from Colony, reż. Lee Joon-ik, Korea Południowa)
Hana Sugisaki (Miecz Nieśmiertelnego, reż. Takashi Miike, Japonia)
Kitty Zhang (Legend of the Demon Cat, reż. Chen Kaige, Chiny)
Estelle Wu (Love Education, reż. Sylvia Chang, Tajwan)
Suzu Hirose (The Third Murder, reż. Hirokazu Koreeda, Japonia)
Najlepszy debiut aktorski
Zhou Meijun (Angels Wear White, reż. Vivian Qu, Chiny)
Chutimon Chuengcharoensukying (Bad Genius, reż. Nattawut Poonpiriya, Tajlandia)
Lim Yoon-a (Confidential Assignment, reż. Kim Seong-hoon, Korea Południowa)
Ling Man-lung (Tomorrow Is Another Day, reż. Chan Tai-lee, Hongkong)
Akari Kinoshita (Wilderness, reż. Yoshiyuki Kishi, Japonia)
Zhong Chuxi (Youth, reż. Feng Xiaogang, Chiny)
Najlepszy film akcji
Along With the Gods: The Two Worlds (reż. Kim Yong-hwa, Korea Południowa)
Miecz Nieśmiertelnego (reż. Takashi Miike, Japonia)
Brotherhood of Blades II: The Infernal Battlefield (reż. Lu Yang, Chiny)
Paradox (reż. Wilson Yip, Hongkong)
The Thousand Faces of Dunjia (reż. Yuen Woo-ping, Chiny/Hongkong)
Najlepszy scenariusz
Hwang Seong-gu - Anarchist from Colony (reż. Lee Joon-ik, Korea Południowa)
Tanida Hantaweewatana, Vasudhorn Piyaromna, Nattawut Poonpiriya - Bad Genius (reż. Nattawut Poonpiriya, Tajlandia)
Sylvia Chang, Xiaoying You - Love Education (reż. Sylvia Chang, Tajwan)
Amit Masurkar, Mayank Tewari - Newton (reż. Amit Masurkar, Indie)
Geling Yan - Youth (reż. Feng Xiaogang, Chiny)
Najlepszy montaż
mon mon mon Monsters (reż. Giddens Ko, Tajwan)
Nadejdzie nasz czas (reż. Ann Hui, Chiny/Hongkong)
The King (reż. Han Jae-rim, Korea Południowa)
The Third Murder (reż. Hirokazu Koreeda, Japonia)
Youth (reż. Feng Xiaogang, Chiny)
Najlepsze zdjęcia
Cao Yu - Legend of the Demon Cat (reż. Chen Kaige, Chiny)
Yunus Pasolang - Marlina: zbrodnia w czterech aktach (reż. Mouly Surya, Indonezja/Tajlandia/Malezja/Francja)
Kim Ji-yong - The Fortress (reż. Hwang Dong-hyuk, Korea Południowa)
Chung Mong-hong - The Great Buddha + (reż. Huang Hsin-yao, Tajwan)
Takimoto Mikiya - The Third Murder (reż. Hirokazu Koreeda, Japonia)
Najlepsza oryginalna ścieżka muzyczna
Jo Yeong-wook - A Taxi Driver (reż. Hun Jang, Korea Południowa)
Wen Zi - Angels Wear White (reż. Vivian Qu, Chiny/Francja)
Joe Hisaishi - Nadejdzie nasz czas (reż. Ann Hui, Chiny/Hongkong)
Lin Sheng-xiang - The Great Buddha+ (reż. Huang Hsin-yao, Tajwan)
Tari Iwashiro - Wilderness (reż. Yoshiyuki Kishi, Japonia)
Najlepsze kostiumy
Anarchist from Colony (reż. Lee Joon-ik, Korea Południowa)
Bahubali: Finał (reż. S.S. Rajamouli, Indie)
Miecz Nieśmiertelnego (reż. Takashi Miike, Japonia)
Legend of the Demon Cat (reż. Chen Kaige, Chiny)
The Thousand Faces of Dunjia (reż. Yuen Woo-ping, Chiny/Hongkong)
Najlepsza scenografia
Along With the Gods: The Two Worlds (reż. Kim Yong-hwa, Korea Południowa)
Legend of the Demon Cat (reż. Chen Kaige, Chiny)
Marlina: zbrodnia w czterech aktach (reż. Mouly Surya, Indonezja/Tajlandia/Malezja/Francja)
The Third Murder (reż. Hirokazu Koreeda, Japonia)
This Is Not What I Expected (reż. Derek Hui, Chiny)
Najlepsze efekty specjalne
Along With the Gods: The Two Worlds (reż. Kim Yong-hwa, Korea Południowa)
Bahubali: Finał (reż. S.S. Rajamouli, Indie)
Gintama (reż. Yuichi Fukuda, Japonia)
Legend of the Demon Cat (reż. Chen Kaige, Chiny)
mon mon mon Monsters (reż. Giddens Ko, Tajwan)
The Thousand Faces of Dunjia (reż. Yuen Woo-ping, Chiny/Hongkong)
Najlepszy dźwięk
Brotherhood of Blades II: The Infernal Battlefield (reż. Lu Yang, Chiny)
Marlina: zbrodnia w czterech aktach (reż. Mouly Surya, Indonezja/Tajlandia/Malezja/Francja)
mon mon mon Monsters (reż. Giddens Ko, Tajwan)
The Fortress (reż. Hwang Dong-hyuk, Korea Południowa)
The Great Buddha + (reż. Huang Hsin-yao, Tajwan)
Excellence in Asian Cinema Award