W konkursie rozpoczynającego się dziś 68. Berlinale znalazła się jedna azjatycka pozycja: "Season of the Devil" Lava Diaza. Niespełna czterogodzinny film reżyser określa jako "filipińską rock operę" - w tej oryginalnej formie opowiada on historię rozgrywającą się w późnych latach siedemdziesiątych, w odosobnionej wiosce, uciskanej przez militarne siły reżimu.
Nieco szerszy przegląd azjatyckich nowości znajdziemy w przekrojowej sekcji Panorama. Pojawi się tam między innymi dystopijne science-fiction Kiyoshiego Kurosawy "Forebonding", w którym pojawiają się wątki komplementarne do jego ubiegłorocznego hitu "Before We Vanish" - w tym rozważania na temat rodziny i przybysze z kosmosu. Interesująco zapowiada się też nowa produkcja Isao Yukisady, reżysera z nieco młodszego pokolenia, który w wielowątkowym dramacie "River's Edge" opowiada o Japonii końca lat 90.
Widzowie festiwalu będą też mieli okazję zobaczyć najnowszy projekt Kim Ki-duka "Human, Space, Time and Human". Bohaterowie filmu podróżują na starym wojennym statku, a w różnorodnej mikrospołeczności szybko dochodzi do eskalacji napięć. Zaproszenie reżysera wzbudziło już jednak kontrowersje: został on jakiś czas temu oskarżony o przemoc i wykorzystanie seksualne przez aktorkę, która miała zagrać w jego filmie "Moebius". Artyście udowodniono jedynie pierwszy z zarzutów, jednak oskarżycielka zarzuca hipokryzję władzom Berlinale - otwarcie popierającym akcję #metoo i organizującym debaty o miejscu kobiet w przemyśle filmowym - wskazując, że dla koreańskich mediów goszczenie go na prestiżowym międzynarodowym festiwalu jest równoznaczne z oczyszczeniem wizerunku, a z perspektywy międzynarodowej opinii publicznej głos anonimowej azjatyckiej aktorki nie ma takiej wiarygodności jak świadectwa hollywoodzkich gwiazd.
Nieco mniej typową dla berlińskiego programu pozycją będzie chiński blockbuster "Monster Hunt 2", spektakularna, częściowo animowana produkcja Ramana Hui, pokazywana w ramach Berlinale Special. Pierwsza część historii o łowcach potworów była jednym z największych przebojów chińskiego rynku w ostatnich latach, a sequel, którego premiera przypada na najbardziej dochodowy czas noworocznego weekendu, ma szansę powtórzyć ten sukces. Familijna komedia fantasy opowiada o świecie zamieszkiwanym przez ludzi i tytułowe monstra, a niebanalna fabuła z dynamiczną akcją i zakrojona z rozmachem strona wizualna sprawiają, że w swojej kategorii film całkiem nieźle się broni jako przystępna rozrywka.
W bardziej eksperymentalnej, ambitnej sekcji Forum pojawią się dwa nazwiska znane już widzom Pięciu Smaków. Birmański reżyser Midi Z ("Biedni ludzie", "Droga do Mandalay") swoją krytyczną kamerę kieruje tym razem w stronę buddyjskich instytujcji, które w pracy z najuboższymi kierują się pobudkami znacznie niższymi niż miłosierdzie. Z nowym filmem powraca także Nawapol Thamrongrattanarit ("36", "Atak serca"), który w niezwykle lirycznej, eseistycznej formie przygląda się tematowi śmierci.
Do Berlina powraca stały bywalec festiwalu, Hong Sang-soo, z filmem "Grass", w którym po raz kolejny przyjrzy się damsko-męskim relacjom i rozmowom przy kawiarnianych stolikach. W roli głównej wystąpi Kim Min-hee ("Służąca", "Teraz dobrze, wtedy źle", "Samotnie na plaży pod wieczór").
W sekcji Forum znajdzie się także mini retrospektywa pinku eiga, japońskiego kina erotycznego, poświęcona jednej z ciekawszych i niezwykle wpływowych postaci w branży: Keiko Sato, producentce występującej pod męskim pseudonimem Daisuke Asakura. W przeglądzie znajdą się trzy filmy powstałe pod jej kierownictwem: "Inflatable Sex Doll of the Wastelands" (Atsushi Yamatoya, 1967), "Tryskająca modlitwa" (Masao Adachi, 1971) oraz "Abnormal Family" (Masayuki Suo, 1984), wszystkie pokazywane z odnowionych kopii.

Pełna lista azjatyckich tytułów na 68. Berlinale:
Konkurs
Season of the Devil (Ang Panahon ng Halimaw), reż. Lav Diaz, Filipiny
Berlinale Special
Monster Hunt 2, reż. Raman Hui, Chiny/Hongkong
Panorama
River's Edge, reż. Isao Yukisada, Japonia
Foreboding (Yocho), reż. Kiyoshi Kurosawa, Japonia
Xiao Mei, reż. Maren Hwang, Tajwan
Girls Always Happy (Rou qing shi), reż. Yang Mingming, Chiny
Garbage, reż. Q, Indie
Human, Space, Time and Human (Inkan, gongkan, sikan grigo inkan), reż. Kim Ki-duk, Korea Południowa
Forum
14 Apples, reż. Midi Z, Tajwan/Myanmar
Amiko, reż. Yoko Yamanaka, Japonia
Die Tomorrow, reż. Nawapol Thamrongrattanarit, Tajlandia
An Elephant Sitting Still, reż. Hu Bo, Chiny
Grass, reż. Hong Sangsoo, Korea Południowa
Last Child, reż. Shin Dong-seok, Korea Południowa
Inland Sea (Minatomachi), reż. Kazuhiro Soda, Japonia/USA
Old Love, reż. Park Kiyong, Korea Południowa
Our House, reż. Yui Kiyohara, Japonia
Manila Scream Expanded, reż. Roxlee, Filipiny
Yama–Attack to Attack, reż. Mitsuo Sato, Kyoichi Yamaoka, Japonia
Forum: A Pink Tribute to Keiko Sato
Inflatable Sex Doll of the Wastelands, reż. Atsushi Yamatoya, Japonia 1967
Gushing Prayer, reż. Masao Adachi, Japonia 1971
Abnormal Family, reż. Masayuki Suo, Japonia 1984
Culinary Cinema
Ramen Teh, reż. Eric Khoo, Singapur/Japonia/Francja
Generation
Blue Wind Blows, reż. Tetsuya Tomina, Japonia
Wangdrak's Rain Boots (Wang Zha de yuxue), reż. Lhapal Gyal, Chiny
The Seen and Unseen (Sekala Niskala), reż. Kamila Andini, Indonezja/Holandia/Australia/Katar
Berlinale Classics
Tokyo Twilight (Tokyo Boshoku), reż. Yasujiro Ozu, Japonia, 1957