
Obok konkursowej propozycji Jia Zhang-ke w programie MFF w Cannes znalazł się także nowy film innego reżysera tzw. Szóstej Generacji chińskich filmowców, "The Pluto Moment" Zhanga Ming. Podczas gdy autor "Ash is Purest White" pojawia się na festiwalu już po raz piąty, Zhang - wykładowca Pekińskiej Akademii Filmowej i autor wielu produkcji telewizyjnych, jeden z pierwszych twórców swojego pokolenia, który zaistniał na międzynarodowych festiwalach - jest canneńskim debiutantem. Jego fabuła opowiada o ekipie dokumentalistów, poszukujących na prowincji talentów do rozrywkowego programu telewizyjnego.
Szczególną uwagę krytyków przykuł jednak długo oczekiwany drugi film Bi Gana, autora nagradzanego na licznych festiwalach filmu "Kaili Blues". Prezentowany w sekcji Un Certain Regard "Long Day's Journey Into Night" zdobywa wyjątkowo pozytywne recenzje - ich autorzy doceniają zwłaszcza eksperymenty formalne i wyjątkową jakość wizualną filmu. Bi Gan łączy technikę dwóch i trzech wymiarów kinowego obrazu: w zrealizowanej w konwencji neo-noir fabule główny bohater, detektyw, wraca do rodzinnego miasta, szukając kobiety, z którą dwanaście lat wcześniej spędził niezapomniane lato. W jednej ze scen zasiada w kinowym fotelu i zakłada okulary 3D (co jest sugestią dla widowni, by zrobiła to samo), po czym przenosi się w trójwymiarowy świat, gdzie w nakręconej w jednym ujęciu 55-minutowej sekwencji przenosi się w inną rzeczywistość.
"Ta sztuczka może w opisie wydawać się prosta, całość jednak wznosi się dzięki niej na nowy poziom filmowej intrygi jako imersyjne doświadczenie, rozwijające się w surrealistycznym konteście łączącym techniczną sprawność z wysoką sztuką. Jak nieoczekiwane dziecko estetyk Wong Kar-waia i Andrieja Tarkowskiego, "Long Day's Journey Into Night" przekształca się z zamaszystego, wytrawnego pastiszu w brawurową filmową rozgrywkę, utrzymując jednocześnie wizualne wyrafinowanie pierwszej części. Jest równocześnie wyciszony i przyciągający uwagę." [Eric Kohn, IndieWire].
"Film Bi [...] zabiera nas na powolną i stateczną podróż rollercoasterem poprzez pamięć, melancholię i magię kina". [Jordan Mintzer, The Hollywood Reporter]
W obsadzie pojawiają się m.in. Tang Wei ("Ostrożnie, pożądanie"), Sylvia Chang ("Nawet góry przeminą"), Huang Jue ("Ostatni mistrz"), Lee Hong-chi ("Tanatos pijany") oraz Chen Yongzhong ("Kaili Blues").



