W oczekiwaniu na 21. edycję Far East Film Festival, która odbędzie się między 26 kwietnia a 4 maja w Udine na północy Włoch, organizatorzy ogłaszają pierwsze zapowiedzi programowe.
Legendarny hongkoński aktor, Anthony Wong, będzie gościem specjalnym 21. edycji FEFF i odbierze nagrodę za całokształt twórczości, tym samym dołączając do grona poprzednio wyróżnionych, wśród których znajdują się m.in. Brigitte Lin, Jackie Chan, Feng Xiaogang i Joe Hisashi.
Od czasu swojego debiutu w 1985 roku w filmie "My Name Ain’t Suzie" (reż. Angie Chan), Anthony Wong stopniowo stał się jedną z ikonicznych postaci kina hongkońskiego, często odtwarzając drugoplanowe role charakterystyczne m.in. "Hard Boiled. Dzieci triady" Johna Woo, "Infernal Affairs: Piekielna gra" Andrew Lau i Alana Maka, "The Mission" Johnny'ego To czy kultowej serii "Young and Dangerous" (1995-1998).
kadr z filmu "My Name Ain't Suzie" (1985, reż. Angie Chan)
Anthony Wong angażował się również w niezależne produkcje m.in. w "Ordinary Heroes" Ann Hui. Podczas tegorocznego FEFF widzowie będą mieli okazję zobaczyć kameralny dramat "Still Human" w reżyserii nagrodzonej na 13. Azjatyckich Nagrodach Filmowych Oliver Siu Kuen Chan. Anthony Wong wciela się w rolę sparaliżowanego, zgorzkniałego mężczyzny, który nieoczekiwanie zaprzyjaźnia się ze swoją pochodzącą z Filipin opiekunką. W "Still Human" reżyserka przedstawia niezwykle realistyczny krajobraz współczesnego Hongkongu, ciasnych mieszkań, blokowisk, jak i niedzieli spędzonych w centrum Hongkongu, siedząc na środku ulicy, rozmawiając i jedząc grupowy piknik z razem z innymi pracowniczkami z Filipin.
kadr z filmu "Still Human" (2018, reż. Oliver Siu Kuen Chan)
By podsumować obraz rozwoju kariery Anthony'ego Wonga, w programie FEFF znajdzie się również jego debiutancki film, "My Name Ain’t Suzie", gdzie aktor wciela się w klasyczną postać czarującego amanta, w którym zakochana jest główna bohaterka - dziewczyna pracująca w jednym z lokalnych klubów. Reżyserka Angie Chan krytycznie odnosi się do popularnego w latach 60. filmu hollywoodzkiego, "The World of Suzie Wong" (reż. Richard Quine), który powielał stereotypowy obraz Hongkongu jako "miasta grzechu" oraz odtwarzał pełen fałszu i uproszczeń orientalistyczny obraz Azjatek jako wyuzdanych, ale jednocześnie niewinnych kobiet czekających na ratunek ze strony mężczyzny z Zachodu, by wyzwolił je z niewoli i opresji ze strony sadystycznego mężczyzny ze Wschodu. W "My Name Ain't Suzie" główna bohaterka mówi sama za siebie i obala jednowymiarowy, orientalistyczny wizerunek.
Podczas 21. FEFF odbędzie się również europejska premiera najnowszego filmu Fruit Chana, "Three Husbands". Reżyser był gościem festiwalu dwa lata temu z okazji repremiery odrestaurowanej cyfrowo wersji jego kultowego filmu "Made in Hong Kong", który warszawska publiczność również miała okazję zobaczyć podczas 11. edycji Pięciu Smaków. W tym roku z okazji pokazu "Three Husbands" do Udine przyjedzie odtwórczyni głównej roli, Chloe Maayan (Zeng Meihuizi) - jedna z najbardziej wyróżniających się chińskich aktorek młodego pokolenia, która współpracowała z reżyserem Lou Ye przy przełomowym "Letnim pałacu" oraz wystąpiła u boku Fan Bingbing w "Zagubionych w Pekinie" (reż. Li Yu). W "Three Husbands" Fruit Chan przedstawia historię kobiety, która mieszka na statku ze swoimi trzema mężami i pracuje w Hongkongu jako prostytutka. Film miał premierę na zeszłorocznym MFF w Tokio i obok "Durian Durian" i Hollywood-Hong Kong" uzupełnia "trylogię prostytucji" Fruit Chana. "Three Husbands" przyniosło twórcom trzy nagrody na 25. Hong Kong Film Critics Society Award za najlepszy film, reżyserię i główną rolę żeńską.
kadr z filmu "Three Husbands" (2018, reż. Fruit Chan)
21. FEFF to również niezwykle ważne wydarzenie branżowe. W tym roku znów odbędzie się Focus Asia, targi filmowe, platforma rozwoju nowych projektów. W tym roku po raz pierwszy do udziału mogą zostać zgłoszone również seriale i pełnometrażowe filmy animowane. Temat przewodni to ko-produkcje azjatycko-europejskie. W programie Focus Asia znajdą się również wydarzenia specjalne: dyskusje, analizy procesu produkcji konkretnych tytułów.
Oprócz targów, 21. FEFF to również kolejna edycja warsztatów Ties That Bind, skierowanych do europejskich i azjatyckich producentów, jak i agentów, inwestorów, dystrybutorów, selekcjonerów festiwali, przedstawicieli rynku koprodukcji. Do projektu będzie zaproszonych pięcioro producentów z Europy, pięcioro z Azji i pięcioro profesjonalistów spoza branży produkcyjnej. Uczestnicy wezmą udział udział w 2 warsztatach: w Udine oraz w Singapurze.
Far East Film Festival wraz z Helsinki Cine Aasia i CAMERA JAPAN Festival są partnerami projektu “Festiwal jako forma edukacji” zainicjowanego przez Pięć Smaków w ramach programu Erasmus+