W ramach tegorocznej 72. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Locarno odbędzie się również ważne dla kina azjatyckiego wydarzenie branżowe - Open Doors Locarno Festival - platforma poświęcona promowaniu sztuki filmowej w rejonach, gdzie jej rozwój jest utrudniony m.in. z powodu ograniczeń narzuconych ze strony lokalnego rządu czy niewystarczających funduszy na produkcję, promocję i dystrybucję.
Open Doors w Locarno w tym roku rozpoczyna nowy trzyletni cykl poświęcony Laosowi, Tajlandii, Kambodży, Wietnamowi, Birmie, Indonezji, Malezji, Filipinom i Mongolii.
„Glorious Ashes” (reż. Chuyen Bui Thac, 2020, Wietnam, Francja)
Organizatorzy ogłosili 8 projektów wybranych do programu wspierania koprodukcji Open Doors Hub. Wśród nich znajdują się m.in. „Glorious Ashes” wietnamskiego reżysera Chuyen Bui Thac, który był gościem 3. edycji Pięciu Smaków. W ramach festiwalu został wyświetlony jego poprzedni film "Dryfując" uhonorowany nagrodą krytyków FIPRESCI na Festiwalu Filmowym w Wenecji 2009. W „Glorious Ashes” Chuyen Bui Thac powraca do tematu życia uczuciowego kobiet, jednak w odróżnieniu od "Dryfując" osadzonego w dusznej i przeludnionej przestrzeni Hanoi, reżyser przenosi akcję swojego najnowszego filmu do ubogiej nadmorskiej wioski.
„The Thonglor Kids” (reż. Aditya Assarat, 2020, Tajlandia, Singapur)
W programie wspierania koprodukcji Open Doors Hub znalazł się również „The Thonglor Kids” - najnowszy film czołowego reżysera tajlandzkiej nowej fali Adityi Assarata ("Dziesięć lat: Tajlandia", Hi-So). Producentem „The Thonglor Kids” jest Fran Borgia, odpowiedzialny za realizację zeszłorocznego zwycięzcy Złotego Lamparta „Wyśnionej krainy” (reż. Yeo Siew Hua), wyświetlanego w sekcji konkursowej 12. Pięciu Smaków. W "The Thonglor Kids" Aditya Assarat powraca do Bangkoku na ulicę Thonglor, gdzie spędził dzieciństwo. Reżyser znów przedstawia obraz codzienności 30-latków z tajlandzkiej klasy średniej za sprawą historii dwójki długoletnich przyjaciół, których relacje pogarszają się, gdy muszą oni w pojedynkę stawić czoła problemom dorosłości. Aditya Assarat i Fran Borgia to idealny duet, z niecierpliwością czekamy na efekty współpracy. Wstępna data premiery to czerwiec 2020.
„Tiger Stripes” (reż. Amanda Nell Eu, 2020, Malezja)
Pozostałe projekty wybrane do programu Open Doors Hub to „Tiger Stripes” Amandy Nell Eu (Malezja) - niepokojąca opowieść o dojrzewaniu i transformacji ciała dziewczyny; „Autobiography” Makbula Mubaraka (Indonezja, Singapur) - spojrzenie na synowsko-ojcowskie relacje w ogarniętej autokratycznym reżimem Indonezji; „Cu Li Never Cries” w reżyserii Pham Ngoc Lana (Wietnam, Filipiny, Francja) - ukazana z kobiecej perspektywy refleksja nad małżeństwem, wyborami życiowymi na tle relacji zimnowojennych (przyjaźni między NRD i Wietnamem). „Some Nights I Feel Like Walking” Petersena Vargasa (Filipiny) - opowieść o gangu nastoletnich przestępców w jednym z filipińskich miast; „If Only I Could Hibernate” debiutującej pełnometrażowo Zoljargal Purevdash (Mongolia, Malezja), „Red Mekong” w reżyserii Anysay Keola (Laos), który przedstawia historię rozgrywającą się na granicy między Laosem a Tajlandią i zastanawia się nad skomplikowaną relacją między dwoma państwami.
Oprócz programu wspierania koprodukcji, w ramach Locarno Open Doors odbędą się również warsztaty Open Doors Lab prowadzone przez Sophie Bourdon, doświadczoną ekspertkę i byłą agentkę sprzedaży, oraz Paolo Bertolina, który specjalizuje się w branży filmowej regionu Azji i Pacyfiku .
W Open Doors Lab weźmie udział dziewięcioro filmowców z Azji Południowo-Wschodniej i Mongolii, m.in. Nandita Solomon (Apparat, Malezja) - stała współpracowniczka Daina Saida; Chandara So (Mekong Film Fixers, Kambodża) - producent nowego projektu Soka Visala, którego poprzedni film "Melodia życia" znalazł się w programie 12. edycji Pięciu Smaków; Cattleya Paosrijaroen (185 Films, Tajlandia) - współproducentka m.in. "PopAye" (reż. Kirsten Tan) i 10 lat: Tajlandia, której przyszłe projekty obejmują odcinek nowej serii HBO Asia Foodlore: Caterer w reżyserii Pen-Eka Rattanaruanga (!); Khin Warso (Observer, Myanmar); Ifa Isfansyah (Fourcolours Films, Indonezja) - producent filmów Kamilii Andini m.in. "Widzialne i niewidzialne" (18. MFF Nowe Horyzonty) i zapowiedzianego na 2019 rok "Yuni"; Xaisongkham Induanghanthy (Lao New Wave Cinema Productions, Laos) - stały współpracownik wspomnianego wcześniej Anysay Keola; Soe Arkar Htun (Kafka Film, Myanmar); Lkhagvadulam Purev-Ochir (30chir Films, Mongolia); Quynh Anh Le (Hanoi Doclab, Wietnam) - producentka nagrodzonego na 29. MFF w Singapurze filmu dokumentalnego "The Future Cries Beneath Our Soil".
Po zeszłorocznym sukcesie "Wyśnionej krainy" Yeo Siew Hua, organizatorzy MFF w Locarno z coraz większą uwagą zwracają się w stronę Azji Południowo-wschodniej, jak i innych rejonów Azji. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 7-17 sierpnia. Mamy nadzieję, że przyniesie ona jeszcze więcej premier azjatyckich filmów, które odznaczą się w historii kina.
