
Festiwal w Locarno przygotował w tym roku święto kina dla widzów z całego świata: w programie Open Doors zaprezentuje online 20 tytułów, które spotkały się ze szczególnie ciepłym przyjęciem festiwalowej publiczności.
Locarno Open Doors to rozbudowany program koprodukcyjno-warsztatowy, ukierunkowany w latach 2019-2021 na Azję Południowo-Wschodnią i Centralną. W ramach towarzyszącego mu przeglądu filmów kuratorzy wybrali w tym roku tytuły z Malezji, Indonezji, Filipin i Mjanmy, które mimo dużej popularności wśród widzów nie doczekały się szerszej dystrybucji w Europie. Wśród filmów na pograniczu kina autorskiego i popularnego znalazły się między innymi wczesny film Mouly Suryi (reżyserki "Marliny: zbrodni w czterech aktach" pokazywanej w ramach 11. Pięciu Smaków), brawurowy korporacyjny musical "Sell Out!" Yeo Joon Hana czy pierwsza fabuła Brillante Mendozy, która 15 lat temu zdobyła w Locarno nagrodę główną. Warto też zwrócić uwagę na mroczny, pokazujący od podszewki wieloetniczne społeczeństwo Malezji "Songlap" (6. Pięć Smaków) oraz odrestaurowany, rzadki klasyk birmańskiej kinematograifii "Tender Are the Feet" z 1973 roku.
Pokazy będą bezpłatne i dostępne na całym świecie - jednak z ograniczeniem do pierwszych 1500 widzów, tyle ile mieści plenerowe festiwalowe kino na rynku szwajcarskiego miasta. Warto pospieszyć się z rejestracją - w selekcji znalazły się tytuły bardzo rzadko pokazywane i trudno dostępne poza krajem pochodzenia.
Locarno Open Doors 0nline: filmy pełnometrażowe
Apparition / Aparisyon, reż. Isabel Sandoval (Filipiny, USA 2012 )
Poruszający, wyciszony dramat, ukazujący grupę zakonnic, szukających modlitewnego spokoju w oddalonym od miejskiego życia klasztorze. Do ustronnego miejsca nieubłaganie docierają jednak sygnały z zewnętrznego świata, rozdzieranego chaosem w czasie wprowadzonego przez Marcosa stanu wojennego. Kameralne dzieło jednej z najciekawszych reżyserek młodego pokolenia filipińskich filmowców.
Atambua 39°C, reż. Riri Riza (Indonezja 2012 )
Obraz życia ojca, uchodźcy z Timoru Wschodniego i jego dorastającego syna, próbujących odnaleźć swoje miejsce w Indonezji. Prosta, zrealizowana z udziałem lokalnej społeczności historia autorstwa jednego z najbardziej rozpoznawalnych indonezyjskich twórców, operującego w ramach kina komercyjnego i artystycznego.
Clash / Engkwentro, reż. Pepe Diokno (Filipiny 2009 )
Niezwykły, rozedgrany obraz świata dziecięcych gangów narkotykowych. Obraz na skraju kina eksperymentalnego, realizmu społecznego spod znaku Mendozy i youtoubowej estetyki parkour. (Film znalazł się w programie 4. Pięciu Smaków)
Memories of My Body, reż. Garin Nugroho (Indonezja 2018)
Fabuła oparta na wspomnieniach choreografa i tancerza Rianto. Chłopiec z indonezyjskiej wioski uczy się tradycyjnego tańca, zacierającego granice między męskością i kobiecością - odkrywa zarazem własną seksualność. Eksperymentalna, wymagająca formuła o związkach cielesności, tradycji i polityki.

Sell Out!, reż. Yeo Joon Han (Malezja 2008 )
Niezwykła, dynamicznie poprowadzona musicalowa komedia o świecie korporacji i aspiracjach malezyjskiej klasy średniej (doskonale rozpoznawalnych w każdym kapitalistycznym zakątku świata). Błyskotliwy, ironiczny humor, brawurowe piosenki i doskonałe aktorstwo w rzadko spotykanej na festiwalach konwecji. Seans obowiązkowy!
Six Degrees of Separation from Lilia Cuntapay, reż. Antoinette Jadaone (Filipiny 2011)
Inteligentnie zabawny mockument, którego bohaterką jest doświadczona statystka, nazywana królową filipińskiego kina grozy. Twórcy fabuły towarzyszą jej na drodze do prestiżowej nagrody filmowej. Szalony i pełen ciepła hołd dla drugoplanowych bohaterów świata kina.
Songlap, reż. Effendee Mazlan, Fariza Azlina Isahak (Malezja 2011)
Trzymająca w napięciu, mroczna historia dwójki braci, związanych z mafią zajmującą się handlem noworodkami i transferem prostytutek. Tłem dla trudnych doświadczeń bohaterów są etniczne i społeczne konflikty, ukazujące od podszewki życie we współczesnej Malezji – którego odważna prezentacja jest wyzwaniem autorów wobec cenzury. (Film pokazywany w programie 6. Pięciu Smaków)
Tender Are the Feet, reż Maung Wunna (Mjanma 1973)
Liryczna fabuła ze świata klasycznego birmańskiego teatru: miłość tancerki i muzyka na tle spotkań tradycji z nowoczesnością. Odnowiona wersja rzadkiego filmu z archiwów kinematografii Mjanmy.
The Masseur / Masahista, reż. Brillante Mendoza (Filipiny 2005)
Tytułowy bohater wraca do rodzinnego domu by pochować ojca. W błyskotliwym, zmysłowym debiucie Mendoza zderza świat gejowskich salonów masażu z realiami filipińskiej prowincji.
What They Don't Talk About When They Talk About Love, reż. Mouly Surya (Indonezja 2013)
Delikatna, słodkogorzka historia dwóch dorastających dziewczyn, cierpiących na zaburzenia związane ze wzrokiem. Sourya opowiada o ich pierwszych doświadczeniach miłości - krucha, subtelnie poprowadzona fabuła urzekła widzów festiwali między innymi w Sundance i Rotterdamie.
Locarno Open Doors 0nline: krótkie metraże
A Gift / Kado, reż. Aditya Ahmad (Indonezja 2018)
Babylon, reż. Keith Deligero (Filipiny 2017)
High Way, reż. Chia Chee Sum (Malezja 2018)
Liar Land, reż. Ananth Subramaniam (Malezja 2019)
Listen, reż. Min Min Hein (Mjanma, USA, Japonia 2017)
Man of Pa-Aling Manong Ng Pa-Aling , reż. E del Mundo – (Filipiny, USA 2017)
No One is Crazy in This Town / Tak Ada yang Gila di Kota Ini, reż. Wregas Bhanuteja (Indonezja 2019)
On Friday Noon, reż. Luhki Herwanayogi (Indonezja 2016)
The Ruby, reż. Ling Low (Malezja 2019)
Void, reż. Mg Bhone (Mjanma 2018)