
17. edycja największego polskiego festiwalu kina dokumentalnego odbędzie się we wrześniu. W programie znalazła się cała sekcja poświęcona współczesnym Chinom, ale to nie jedyne azjatyckie treści, które przygotowali dla widzów selekcjonerzy.
W przeglądzie "Zrozumieć Chiny" znalazły się cztery tytuły, pokazujące wycinki z życia w dynamicznie zmieniającym się Państwie Środka. "Konfucjańskie marzenia" Mijie Li to film o matce, szukającej dla syna edukacji alternatywnej dla standardowego szkolnego programu. Bohaterami "Miasta smogu" Meng Han są urzędnicy magistratu odpowiedzialni za walkę ze smogiem. Ich wizyty w wielkich przedsiębiorstwach i małych przydomowych chałupniczych fabryczkach składają się na opowieść nie tylko o ekologicznych wyzwaniach stojących przed Chinami, ale też o prawdziwej twarzy chińskiej wersji sukcesu gospodarczego. Rozkwit ekonomiczny i jego społeczny rezonans to także hasła przewodnie dla filmu "Wesołych świąt, Yiwu" Mladena Kovačevića. Tytułowe miasto to zamożne i słynne na całym świecie centrum produkcji ozdób bożonarodzeniowych.
Ważne miejsce sekcji zajmuje dokument "Na horyzoncie morze jest błękitne" w reżyserii Jia Zhang-ke („Dotyk grzechu”, „Nawet góry przeminą”). Twórca znany z eksplorowania współczesnych chińskich realiów od osobistej, indywidualnej strony sięgnął tym razem po formę dokumentalną, w której przygląda się biografiom trzech pisarzy. W ich życiorysach odbija się historia Chin ostatnich kilku dekad - opowiadana w subtelny, nie uciekający się do sensacji sposób.
W programie Millennium Docs Against Gravity znalazły się też dwa niezwykle ciekawe tytuły ukazujące przeszłość i teraźniejszość Filipin. W "Aswang. Duch Filipin" Alyx Ayn Arumpac przygląda się osobom związanym z szokującym przebiegiem wojny narkotykowej, prowadzonej przez prezydenta Duterte i zbierającej krwawe żniwo w najbiedniejszych i najmniej uprzywilejowanych grupach społecznych. "Ważniejsza od królów" to z kolei wstrząsający portret Imeldy Marcos, wciąż zabiegającej o władzę żony byłego dyktatora Ferdynanda Marcosa. Reżyserka filmu, Lauren Greenfield („Pokolenie pieniądza”, „Królowa Wersalu”), buduje profil psychologiczny swojej bohaterki, pokazując zarazem dramatyczne zepsucie mechanizmów władzy na Filipinach.
"Buddyjskie karaoke" Thomasa Balmesa zabiera nas do Bhutanu - śladami młodego mnicha, rozdartego między kontemplacyjnym życiem w odizolowanym od świata klasztorze a kuszącą miejską nowoczesnością. Zupełnie inne aspekty życia w Himalajach zobaczymy w filmie "Ściana cieni" Elizy Kubarskiej, pokazującym wspinaczkę wysokogórską w północnym Nepalu z perspektywy rodziny Szerpów, uczestniczących w wyprawach zachodnich himalaistów. Relacje zachodnich klientów z azjatyckimi opiekunami to także punkt wyjścia niezwykłej "Matki" Kristofa Bilsena, opowiadającej o szwajcarskiej kobiecie chorującej na Azlheimera, którą rodzina wysłała do domu opieki w Tajlandii oraz towarzyszącej jej w chorobie tajlandzkiej pielęgniarki, matki trójki małych dzieci.

Na szczególną uwagę w programie MDAG zasługuje dokument Agnieszki Zwiefki, poświęcony kobietom, które zaangażowane były w działalność Tamilskich Tygrysów w czasie wojny domowej na Sri Lance. W "Bliznach" reżyserka ukazuje złożoną sytuację bohaterek i niegasnące ślady dramatu, jakim zostało dotknięte społeczeństwo Sri Lanki.
O tożsamościowych dylematach i politycznych podziałach opowiada także Yi Seung-jun w "Kwiatach Korei". To historia Koreanki z Północy, która na skutek splotu zdarzeń trafiła do Korei Południowej i utknęła w niej wbrew swojej woli z paszportem zakazującym podróżowania. Jej wieloletnie próby powrotu do domu i rodziny to także wgląd w skomplikowane relacje między siostrzanymi państwami. Koki Tanaka kwestie narodowościowe podejmuje z kolei w eksperymentalnym dokumencie "Wyabstrahowana rodzina", do którego zaprosił tzw. "połówki" jak w Japonii niepochlebnie określa się osoby z rodzin o niejapońskich korzeniach. Bohaterowie, posługujący się językiem japońskim i uznający Japonię za swój kraj, zamieszkali we wspólnym domu, w codziennym funkcjonowaniu dzieląc się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami dotyczącymi definicji rodziny.
Ciekawym punktem programu MDAG jest także film, który zainteresuje z pewnością wszystkich zainteresowanych jogą i buddyjskimi praktykami rozwoju ciała i umysłu: biografia "Iyengar: człowiek, joga i droga ucznia", kameralny portret mistrza, którego śladami podążają ćwiczący na całym świecie.
17. edycja festiwalu filmowego Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w następujących miastach i terminach:
Warszawa 4-13 września 2020
Wrocław 4-13 września 2020
Gdynia 9-18 września 2020
Katowice 4-13 września 2020
Poznań 4-13 września 2020
Lublin 7-13 września 2020
Bydgoszcz 5-13 września 2020